Zoekfunctie foto's op site en in archief

Post hier je feedback of suggesties over de site of het forum. Hier worden ook verantwoordingen en mededelingen van het beheer gepost.

Moderators: Daniel, heron

Post Reply
heron
Moderator
Moderator
Posts: 4066
Joined: 06 Oct 2004, 23:00
Location: Westerbork
Contact:

Zoekfunctie foto's op site en in archief

Post by heron »

Via het topic "Europese voetbalvluchten" onder "Eelde - Algemeen" kwam de discussie op het ontbreken van een zoekfunctie in de fotolijsten op de website ("Foto's" en "Archieffoto's".
Die discussie kan vanaf nu in dit topic verder gaan. Hieronder als quoot de eerste post:
Madeliefste wrote:Vlucht 50317G brengt de spelers van Marseille as woensdag STA 12.15 u
Iemand idee welke maatschappij de spelers vliegt ?
flyinggrunnman wrote:Dat is Europe Airpost. Die waren in 2007 ook al eens op Eelde.
Foto van Peter Bakema van Wikipedia:

Image
heron wrote:
Dat is Europe Airpost. Die waren in 2007 ook al eens op Eelde.

Foto van Peter Bakema van Wikipedia:
Hm, dan vind ik het een beetje zwak dat je zulks van Wiki afplukt, als je bedenkt dat onze site op dit moment maar liefst 1005 archieffoto's heeft, waar beide kisten (want er waren er 2 op 1 oktober 2007) gewoon bij staan, zie: http://www.geas-web.nl/archief/index.ph ... r=datedesc
flyinggrunnman wrote:Tsja, je hebt een punt. :oops:

Maar zit er ook een zoekfunctie in het fotoarchief? Ik kan het niet vinden. En daarnaast, door een foto van Wikimedia Commons te nemen weet ik zeker dat het goed zit qua rechten. Ik zal volgende keer eerst het archief raadplegen.
Peter Bakema wrote:mogelijk staat deze foto van mij zelfs in het archief :)

ik heb momenteel trouwens behoorlijke onenigheid met wikipedia die blijkbaar mijn foto's zonder credit vermelding of vergoeding aan commerciele instanties doorgeeft. Verwijderen schijnt onmogelijk bij hun.
heron wrote:
flyinggrunnman wrote:Tsja, je hebt een punt. :oops:

Maar zit er ook een zoekfunctie in het fotoarchief? Ik kan het niet vinden. En daarnaast, door een foto van Wikimedia Commons te nemen weet ik zeker dat het goed zit qua rechten. Ik zal volgende keer eerst het archief raadplegen.
Tja, GEAS gaat al meer dan 30 jaar mee, maar dat is nog niet de helft van de leeftijd van het vliegveld.

Maar jij hebt ook een punt, want bij het maken van dat deel van de website is die functie er niet ingebouwd. Je kunt wel de foto's sorteren, maar niet zoeken op regi.
Vermoedelijk heeft niemand bij het maken bedacht dat die software het zolang zou uithouden.
GEAS-web draait namleijk al meer dan 10 jaar op de originele software, maar dat heeft wel tot gevolg dat de databases in die jaren behoorlijk zijn gegroeid... 8)

Ik heb voor mezelf ooit een lijstje gemaakt van die geplaatste foto's om dubbelen te voorkomen.
Misschien heeft het zin om zo'n up-to-date lijst ergens op onze site te zetten, want dat is gemakkelijker dan het inbouwen van een zoekfunctie in andermans software van 11 jaar geleden. Dan moet er ook zo'n lijst komen voor de recente fotopagina's, dus van de laatste 5 jaar.
Maar het blijft dan behelpen, want de lijst bevat alleen de registratie en de datum.

Bovenstaande suggesties zijn het gevolg van 'hard-op denken' van mij. Misschien dat het bestuur en/of de leden hier een mening over hebben?
Menno wrote:Ik heb ook een lijst van alle foto's die op de site staan en die is up-to-date. Waar zou ik die het beste kunnen plaatsen, Bert ?
heron wrote:Natuurlijk zijn die lijsten van mij ook bijgewerkt, anders is er niet mee te werken...
Wacht nog maar even tot er meer reacties zijn geweest op dit plan.
Robin wrote:prima plan
Jaap wrote:Prima idee een zoekfunctie te creëren voor het fotoalbum. Maar kan de discussie daarover niet elders worden gevoerd en niet onder "Europese voetbalvluchten"? Nu is het verwarrend en storend en voor later niet terug te vinden.
heron
Moderator
Moderator
Posts: 4066
Joined: 06 Oct 2004, 23:00
Location: Westerbork
Contact:

Re: Zoekfunctie foto's op site en in archief

Post by heron »

Beetje late reactie, maar ondertussen is er een lijst met foto's, zowel van de archieffoto's als de 'gewone' foto's van de laatste 5 jaar.
Deze lijsten zijn geplaatst onder het kopje "Eelde verwachtingen" en dat betekent dat je lid moet zijn van de Groningen Eelde Aviation Society (GEAS) om deze te kunnen raadplegen.

Misschien dat die regeling nog verandert, maar voorlopig is dit de situatie... :|
Post Reply