Forumgedeelte voor genodigden?

Post hier je feedback of suggesties over de site of het forum. Hier worden ook verantwoordingen en mededelingen van het beheer gepost.

Moderators: Daniel, heron

Post Reply
flyinggrunnman
500 posts
500 posts
Posts: 786
Joined: 08 Sep 2012, 16:58
Location: Groningen / Amsterdam

Forumgedeelte voor genodigden?

Post by flyinggrunnman »

Op de homepage van GEAS staat een lijstje met de 5 laatste activiteiten op het forum. Daar staat momenteel ook het kopje 'Eelde verwachtingen' bij. Als ik daar op klik komt er te staan 'You are not authorised to read this forum'. Is dit gedeelte alleen voor insiders van de luchthaven bedoeld? Ik kan het ook nergens op het forum terug vinden.
Hendrik Cazemier
2500 posts
2500 posts
Posts: 3383
Joined: 08 Jul 2004, 10:34
Location: Eelde

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by Hendrik Cazemier »

Algelopen zaterdag hebben we tijdens de GEAS ALV gesproken over ons forum. Een aantal suggesties tot wijziging van het forum zijn ondertussen al doorgevoerd door de moderators of worden nu voorbereid en zullen mogelijk nog worden doorgevoerd. Work in progress zogezegd.
Ebola
new
new
Posts: 143
Joined: 25 Jun 2009, 08:27

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by Ebola »

(Het topic waarin geinformeerd wordt over de nieuwe informatiebeperkingen is gelocked (dit) en ik kan er niet in reply'en. Dan dus maar hier. Inmiddels ben ik over m'n initiele frustratie heen en kan ik het geheel wat objectiever zien. En er serieuzer op reageren. Bij deze een suggestie:)

99% van alle info die hier op het forum terecht kwam, eerder, had pakweg nul nieuwswaarde voor eenieder wiens hart niet sneller gaat kloppen van de whine van 's stel startende CFM56's. Het was die ene jumbo waar de mensen van op hol sloegen (en dan nog denk ik dat het best relatief was - de meeste mensen laat het in het algemeen sowieso grotendeels koud dat er een vliegtuig ergens langs komt (niet eens landt)). Niemand anders dan wijzelf kijkt op dit forum - pas en alleen als er iets speciaals aan de hand is dan komt er ook ander publiek neuzen. Media, bijvoorbeeld. Dat deze lieden, zoals Jeep het omschreef, 'als een olifant door de porseleinkast hebben bewogen' en daarbij meer stukgemaakt hebben dan ons lief is, is zeer te betreuren. Maar anderzijds is de reactie van GAE daarop (en ook GEAS, in zekere mate) van eenzelfde 'met een bazooka een mug omleggen'-kaliber. Radiostilte, informatieverbod, afschermen en verstoppen van fora, zelfcensuur... Not very pretty, als je het mij vraagt.

Bovendien twijfel ik aan de effectiviteit van de genomen maatregelen. In deze tijden van twitter and the likes, is het aannemelijk dat ondanks het afschermen van delen van dit forum het nieuws over een mogelijke echt speciale visitor a la die ene jumbo vroeg of laat toch naar buiten komt. En *net* in afwezigheid van zoiets als een vindbaar en openbaar forum met de recentste informatie gaan mensen dan bellen met de havendienst. Ik vraag me nu af: kan dit allemaal niet anders? En dan zo dat iedereen beter af is? Mijn voorstel zou zijn het tegenovergestelde van de nu genomen maatregelen: grotere openheid van informatie; actieve informatievoorziening.

Blijkbaar spreekt iets als een jumbojet op Eelde toch tot de verbeelding van mensen die zich doorgaans niet heel erg met vliegtuigen bezighouden. Als zoiets gebeurt dan kun je krampachtig proberen dat stil te houden in de hoop dat niemand er lucht van krijgt. Je kunt er ook je voordeel mee doen. Presenteer het naar buiten toe! Laat als vliegveld zien dat je ertoe doet! PR-stunt.. "Komt dit zien allen! Een leuk familieuitje! Neemt uw kinderen en grootouders mee naar de nieuwe spottersbult om dit grootse vliegmachien te aanschouwen op haar korte scheervlucht over ons prachtige vliegveld!". Ha, zet er een ijscokar en patatkraam neer, en/of iemand van GAE/GEAS om mensen voor te lichten over *wat* ze zien en waarom..

Iedereen blij. Spotters hebben hun info, Jan Normaal z'n semi-georganiseerde uitje, de media niet alleen hun artikeltje maar tevens een lezend publiek daarvan (de aanwezigen), en GAE een zeldzaam positief pr-momentje. Any thoughts?
flyinggrunnman
500 posts
500 posts
Posts: 786
Joined: 08 Sep 2012, 16:58
Location: Groningen / Amsterdam

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by flyinggrunnman »

Ik moest wel ontzettend lachen om je verhaal :D

En ik ben het met je eens! Er was bij de Air Bridge Cargo ontzettend veel publiek, het Airport Restaurant doet dan goede zaken lijkt mij. Daarnaast was die kist groot nieuws op de regionale zenders, wat eigenlijk als gratis reclame dient. Prima toch? Ik snap heus wel dat ze geen zin hebben dat er om de haverklap gebeld wordt, maar dat kun je met goede afspraken toch wel oplossen? Er is nota bene gewoon een persvoorlichter....
Last edited by flyinggrunnman on 11 Mar 2015, 17:13, edited 1 time in total.
Jeep
2500 posts
2500 posts
Posts: 2776
Joined: 29 Sep 2005, 15:37
Location: Eelde
Contact:

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by Jeep »

Mooi verhaal Ebola en een interessante gedachte.

Maar het informeren en betrekken van niet-spotters was niet het probleem. Het probleem was dat buitenstaanders (lees media) de luchthaven telkens gingen bellen met vragen over de komst van de Jumbo en dat werd niet gewaardeerd. Toen heeft GAE besloten tot een verbod van informatie delen.

Dat het verbod een overdreven reactie is ben ik het helemaal mee eens. Maar nogmaals: informatie verstrekken is een gunst van de luchthavenmedewerkers, het is geen recht voor ons!

Ik denk dat het aan ons GEAS is om dusdanig met de verwachtingen op het forum om te gaan dat we GAE een argument geven om hun besluit te heroverwegen. :happy-jumpyellow:
Hans Rolink
250 posts
250 posts
Posts: 287
Joined: 08 Jul 2004, 17:32
Location: Scheemda
Contact:

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by Hans Rolink »

Ik moet zeggen dat ik het persoonlijk wel eens ben met flyinggrunman (zeg ik dat zo goed?). Ook ik zie het probleem niet. Er is toch een persvoorlichter? Het brengt toch geld in het laatje voor het restaurant? Het veld en alles er omheen is toch een commerciele onderneming die publiciteit nodig heeft? Nou dan....

Hans.
jajet
new
new
Posts: 140
Joined: 16 Jan 2012, 19:42

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by jajet »

Hans Rolink wrote:Ik moet zeggen dat ik het persoonlijk wel eens ben met flyinggrunman (zeg ik dat zo goed?). Ook ik zie het probleem niet. Er is toch een persvoorlichter? Het brengt toch geld in het laatje voor het restaurant? Het veld en alles er omheen is toch een commerciele onderneming die publiciteit nodig heeft? Nou dan....

Hans.
Met bovenstaand verhaal ben ik het ook eens. Extra aandacht op deze manier, ook bij de pers, kan geen kwaad lijkt mij.

Jacob
Menno
2500 posts
2500 posts
Posts: 4357
Joined: 07 Sep 2008, 15:35
Location: Assen
Contact:

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by Menno »

Dat is een interessant idee, Ebola. Helemaal mee eens :D
Een contactverbod en geen airside foto's meer mogen posten en al die andere dingen is zwaar overdreven. Ze hadden er beter een slaatje uit kunnen slaan, als ze goed over na hadden gedacht.
Jaap
new
new
Posts: 177
Joined: 08 Jul 2004, 19:07
Location: Nederhorst den Berg

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by Jaap »

Kan me heel goed vinden in het voorgaande. Gebruik de kansen en mogelijkheden voor GRATIS positief nieuws. Het negatieve nieuws wordt snel genoeg door anderen (VOLE) doorgegeven! Juist de kansen tot een positieve berichtgeving leiden tot meer naamsbekendheid en van de mogelijkheden van GAE!
Kijk bijvoorbeeld eens op het forum van Maastricht hoe daar profijt wordt gehaald uit het doorgeven van informatie over de TEFAF gerelateerde business-vluchten.
De magere voorlichting hier helpt niet de naamsbekendheid in de regio's Drenthe, Groningen en Friesland te vergroten. Het lijkt hier wel een beleid van zo veel mogelijk weren van informatie naar buiten. Moderne communicatie is toch een assertief beleid?
fritsdeboer
new
new
Posts: 204
Joined: 15 Jun 2011, 10:28

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by fritsdeboer »

Aan de ene kant is een stuk openheid prettig en kan ook nuttig zijn. Maar het is natuurlijk verschrikkelijk irritant om 39 telefoontjes af te moeten handelen, terwijl die mensen ook gewoon aan het werk zijn. En doordat zij een gunst willen verlenen richting een groep enthousiastelingen moet je daar niet ook de zure vruchten van plukken doordat anderen de asocialiteit in hun hoofd halen om te gaan bellen voor informatie. Dat er dan een keuze wordt gemaakt om geen info meer te verstrekken is een optie. Een andere optie is inderdaad ophangen en bellers doorverwijzen naar de persvoorlichter. Als je dit consequent doet dan is 'de lol' van het bellen er snel vanaf. Maar het is natuurlijk altijd makkelijk om vanaf de zijlijn een opinie te hebben. Ook ik zou liever wel de informatie hebben. Ik nam het soms ter kennisgeving aan en soms kwam ik naar het veld. Dat is het enige wat IK er mee deed. Maar het blijkt dat andere mensen deze informatie anders verwerken.
Ebola
new
new
Posts: 143
Joined: 25 Jun 2009, 08:27

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by Ebola »

Overigens denk ik dat een informatieblokkade de 'overlast' van bellers richting havendienst alleen maar doet toenemen. Per slot van rekening, ik kan me voorstellen dat als een niet ingewijde journalist lucht krijg van iets spannends (en dat krijgen ze linksom of rechtsom wel, daar maak ik me weinig illusies over) en nergens verdere info kan vinden, dat zo iemand dan gaat bellen. Sneller, en vaker.

Ergo, klinkt als een niet weloverwogen en overhaast genomen besluit. Dat vergroot wellicht de mogelijkheid tot dialoog. Want ik geloof dat we het er hier iig wel over eens zijn dat het beter kan. Hopelijk heeft GAE een luisterend oor voor onze suggesties.
TNCB
2500 posts
2500 posts
Posts: 4016
Joined: 22 Jun 2007, 22:31

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by TNCB »

Ebola wrote:Hopelijk heeft GAE een luisterend oor voor onze suggesties.
Ga er maar van uit dat zolang het alleen op het forum geschreven wordt, er niks gebeurt. Men leest hier volgens mij niet/nauwelijks mee.
Om wat te bewerkstelligen zou denk ik op z'n minst een sit-down nodig zijn.
Ebola
new
new
Posts: 143
Joined: 25 Jun 2009, 08:27

Re: Forumgedeelte voor genodigden?

Post by Ebola »

TNCB wrote:Om wat te bewerkstelligen zou denk ik op z'n minst een sit-down nodig zijn.
Welja, whatever it takes he? :dance: ;)
Post Reply