Instagramaccount met gestolen foto's GEAS!

Post hier je feedback of suggesties over de site of het forum. Hier worden ook verantwoordingen en mededelingen van het beheer gepost.

Moderators: Daniel, heron

Locked
DionL
500 posts
500 posts
Posts: 511
Joined: 04 Jul 2014, 13:11
Location: Emmen
Contact:

Instagramaccount met gestolen foto's GEAS!

Post by DionL »

Hallo allemaal,
Ik heb helaas opgemerkt dat er een instagramaccount is aangemaakt genaamd: Eelde.aviation, op dat account staan allemaal gestolen fotos van GEAS! De foto's zijn onder andere van: Simen Dorschman Met zijn foto van de N900CM
Executive Jet Management
Dassault Falcon 900EX, Van Hossman met de foto: F-HBLI
HOP! ERJ-190-100STD
medical diversion, Van Kas van Zonneveld met de foto: T-264
KLu, 334 Sqn KDC-10!! En er staan nog wel wat tussen! Tot mijn grote verbazing is de eigenaar van dit account: Roequavic! En ja die zit ook op GEAS!!!
Bewijs?! Hier 2 screenshots :angry-steamingears:

Image

Image

Groeten
roequavic
500 posts
500 posts
Posts: 680
Joined: 03 Sep 2015, 08:31
Location: Groningen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by roequavic »

Hay Dion en de rest.

Ten eerste vind ik het een beetje vreemd dat de titel zo heftig is uitgepakt (capslock) etc.

Ten tweede. Ik heb heel veel vraag gekregen vanuit Instagrammers om foto's te plaatsen van Groningen Airport Eelde omdat ik zelf nog niet zo lang actief ben op Eelde als spotter omdat ik relatief jong ben dus dat gaat niet.

Als je goede foto's wil van Groningen-Eelde [EHGG] dat kom je al snel uit bij GEAS, omdat daar de professionele spotters aanwezig zijn (Menno, Simen etc) Zij hebben prachtige platen geschoten van veel speciale kisten hier in Eelde.

Mensen willen graag zulke foto's zien dus heb ik ze "gerepost" op instagram. aangezien de originele fotograven geen instagram hebben (Denk ik) Kon ik ze ook geen eventuele shoutout geven.
(Als jullie dit wel willen geef dat dan even aan, kan geregeld worden)

Wij hebben allemaal de hobby vliegtuigspotten/luchtvaart gerelateerde dingen. Dus het gaan vanuit mij zeker niet om wat Dion waarschijnlijk denkt "likes" zoals dat heet op instagram te pakken. Nee. Totaal niet. Het gaat mij erom om foto's te delen met mensen die niet op GEAS actief zijn. En die geven daar leuke feedback op.

Dus kort samengevat. Het gaat niet om mij individueel maar om de foto's die schitterend zijn. Laat dat duidelijk zijn

Ik zie graag een reactie

Mvg Tom
DionL
500 posts
500 posts
Posts: 511
Joined: 04 Jul 2014, 13:11
Location: Emmen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by DionL »

roequavic wrote:Hay Dion en de rest.

Ten eerste vind ik het een beetje vreemd dat de titel zo heftig is uitgepakt (capslock) etc.

Ten tweede. Ik heb heel veel vraag gekregen vanuit Instagrammers om foto's te plaatsen van Groningen Airport Eelde omdat ik zelf nog niet zo lang actief ben op Eelde als spotter omdat ik relatief jong ben dus dat gaat niet.

Als je goede foto's wil van Groningen-Eelde [Groningen-Eelde [EHGG]] dat kom je al snel uit bij GEAS, omdat daar de professionele spotters aanwezig zijn (Menno, Simen etc) Zij hebben prachtige platen geschoten van veel speciale kisten hier in Eelde.

Mensen willen graag zulke foto's zien dus heb ik ze "gerepost" op instagram. aangezien de originele fotograven geen instagram hebben (Denk ik) Kon ik ze ook geen eventuele shoutout geven.
(Als jullie dit wel willen geef dat dan even aan, kan geregeld worden)

Wij hebben allemaal de hobby vliegtuigspotten/luchtvaart gerelateerde dingen. Dus het gaan vanuit mij zeker niet om wat Dion waarschijnlijk denkt "likes" zoals dat heet op instagram te pakken. Nee. Totaal niet. Het gaat mij erom om foto's te delen met mensen die niet op GEAS actief zijn. En die geven daar leuke feedback op.

Dus kort samengevat. Het gaat niet om mij individueel maar om de foto's die schitterend zijn. Laat dat duidelijk zijn

Ik zie graag een reactie

Mvg Tom
het gaat mij niet om Like's! Het gaat er om dat je er 1. Geen toestemming voor vraagt aan de fotograaf (Copyright) 2. De fotografen zouden niet eens weten dat hun foto's op een Instagram account wordt gezet waar hun niks van af weten 3. je zet er niet bij dat ze van GEAS afkomen en ook niet de namen van de fotografen... 4. raar dat jij zegt als mensen tegen jou zeggen in de reacties dat JIJ dat thanks zegt!
roequavic
500 posts
500 posts
Posts: 680
Joined: 03 Sep 2015, 08:31
Location: Groningen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by roequavic »

Copyright komt toch alleen ter zake als het voor commerciële doeleinden wordt gebruikt dacht ik?
Ik kan fout zitten hoor :)
DionL
500 posts
500 posts
Posts: 511
Joined: 04 Jul 2014, 13:11
Location: Emmen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by DionL »

roequavic wrote:Copyright komt toch alleen ter zake als het voor commerciële doeleinden wordt gebruikt dacht ik?
Ik kan fout zitten hoor :)
Ja je zit fout:
Eerst nog even over het auteursrecht zelf. Als iemand een bepaalde tekst/foto heeft gemaakt mogen anderen op grond van het auteursrecht deze niet zomaar kopiëren en gebruiken. Dit is zelfs strafbaar en dit is geregeld in de auteurswet. Om het copyright te laten gelden is het niet eens nodig is om het copyright teken erbij te zetten! Bovendien is het niet nodig om de teksten ergens aan te melden of anderszins te (laten) registreren. Als iemand jouw tekst/foto of een deel ervan gebruikt is die persoon gewoon strafbaar. Dat geldt niet alleen voor teksten maar ook voor foto's, afbeeldingen en bijvoorbeeld de tekst van deze internetpagina. Deze mag niet zomaar gekopieerd worden en op een andere site worden geplaatst
basmandje
500 posts
500 posts
Posts: 875
Joined: 06 Jun 2012, 13:32

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by basmandje »

Ik heb even op de betreffende account (https://www.instagram.com/eelde.aviation/) gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat ik het voor de volle 100% eens ben met Dion.

Ookal hebben de betreffende fotografen (met een f) geen Instagram of ander account (Kas heeft overigens een prachtige website, kasvanzonneveld.com), je had op z'n minst een naamsvermelding kunnen doen. Het lijkt nu alsof jij de foto's hebt gemaakt en dat is inderdaad niet netjes van je. :angry-nono:

Als ik jou was zou ik óf de account sluiten óf bij iedere post (ten minste) een naamsvermelding plaatsen. :)

Edit: Wat betreft copyright heeft Dion het ook bij het rechte eind. Wanneer iemand een foto/video maakt, dan heeft deze persoon daar automatisch de rechten op, dus dat geldt niet alleen voor commercieel materiaal.
roequavic
500 posts
500 posts
Posts: 680
Joined: 03 Sep 2015, 08:31
Location: Groningen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by roequavic »

basmandje wrote:Ik heb even op de betreffende account (https://www.instagram.com/eelde.aviation/) gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat ik het voor de volle 100% eens ben met Dion.

Ookal hebben de betreffende fotografen (met een f) geen Instagram of ander account (Kas heeft overigens een prachtige website, kasvanzonneveld.com), je had op z'n minst een naamsvermelding kunnen doen. Het lijkt nu alsof jij de foto's hebt gemaakt en dat is inderdaad niet netjes van je. :angry-nono:

Als ik jou was zou ik óf de account sluiten óf bij iedere post (ten minste) een naamsvermelding plaatsen. :)

Edit: Wat betreft copyright heeft Dion het ook bij het rechte eind. Wanneer iemand een foto/video maakt, dan heeft deze persoon daar automatisch de rechten op, dus dat geldt niet alleen voor commercieel materiaal.
Oke, dan mijn excuus voor dit hele gebeuren, Ik zal het account wel verwijderen. Dan neem ik aan dat dit topic ook verwijderd wordt Dion?

Nogmaals excuus. En het was niet zo bedoeld maar dat is (denk ik) logisch.
Dit zal dus ook zeker niet nog een keer gebeuren :(

Mvg Tom
basmandje
500 posts
500 posts
Posts: 875
Joined: 06 Jun 2012, 13:32

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by basmandje »

Ik zie dat je nog maar 13 jaar bent, Tom. We maken allemaal wel eens fouten en al doende leert men. :)
Goed van je dat je de account hebt verwijderd. :thumbup:
roequavic
500 posts
500 posts
Posts: 680
Joined: 03 Sep 2015, 08:31
Location: Groningen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by roequavic »

basmandje wrote:Ik zie dat je nog maar 13 jaar bent, Tom. We maken allemaal wel eens fouten en al doende leert men. :)
Goed van je dat je de account hebt verwijderd. :thumbup:
Dat is toch zeker het minste wat in kon doen. :roll:
Menno
2500 posts
2500 posts
Posts: 4357
Joined: 07 Sep 2008, 15:35
Location: Assen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by Menno »

Tip voor de volgende keer. Vraag het gewoon, als je mooie foto's tegenkomt die je wilt delen met mensen die niet op Geas o.i.d. actief zijn. Moet zeggen dat ik het wel eens ben met Dion, maar hij hoeft het niet zo van de daken te schreeuwen.
DionL
500 posts
500 posts
Posts: 511
Joined: 04 Jul 2014, 13:11
Location: Emmen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by DionL »

Menno wrote:Tip voor de volgende keer. Vraag het gewoon, als je mooie foto's tegenkomt die je wilt delen met mensen die niet op Geas o.i.d. actief zijn. Moet zeggen dat ik het wel eens ben met Dion, maar hij hoeft het niet zo van de daken te schreeuwen.
De titel was bedoelt om dat ik het best een serieus onderwerp vond... Dit kan gewoon worden gezien als foto's stelen met copyright... Dus het is strafbaar.
roequavic
500 posts
500 posts
Posts: 680
Joined: 03 Sep 2015, 08:31
Location: Groningen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by roequavic »

dionplanespotter wrote:
Menno wrote:Tip voor de volgende keer. Vraag het gewoon, als je mooie foto's tegenkomt die je wilt delen met mensen die niet op Geas o.i.d. actief zijn. Moet zeggen dat ik het wel eens ben met Dion, maar hij hoeft het niet zo van de daken te schreeuwen.
De titel was bedoelt om dat ik het best een serieus onderwerp vond... Dit kan gewoon worden gezien als foto's stelen met copyright... Dus het is strafbaar.
Het is een hobby he, Er zijn ergere dingen :doh:
DionL
500 posts
500 posts
Posts: 511
Joined: 04 Jul 2014, 13:11
Location: Emmen
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by DionL »

roequavic wrote:
dionplanespotter wrote:
Menno wrote:Tip voor de volgende keer. Vraag het gewoon, als je mooie foto's tegenkomt die je wilt delen met mensen die niet op Geas o.i.d. actief zijn. Moet zeggen dat ik het wel eens ben met Dion, maar hij hoeft het niet zo van de daken te schreeuwen.
De titel was bedoelt om dat ik het best een serieus onderwerp vond... Dit kan gewoon worden gezien als foto's stelen met copyright... Dus het is strafbaar.
Het is een hobby he, Er zijn ergere dingen :doh:
Hallo, jij doet iets strafbaars... Het gaat er niet om of er ergere dingen zijn of niet.... Bekijk het eerst eens andersom hoe zou jij het vinden als Joun foto's worden gestolen?!
heron
Moderator
Moderator
Posts: 4065
Joined: 06 Oct 2004, 23:00
Location: Westerbork
Contact:

Re: !INSTAGRAMACCOUNT MET GESTOLEN FOTOS GEAS!

Post by heron »

Leuk onderwerp... :wtf:
Jammer dat ik dit niet wat eerder heb gezien, dan had ik sneller kunnen reageren.

1 Het is niet netjes om te schreeuwen op het forum door hele zinnen met hoofdletters te schrijven. Er staat zelfs in de GEAS-regels dat dit niet mag.

2 Ik ben het met Dion eens dat anders de boodschap dit keer misschien niet overkomt (dus dit keer mag het van mij)

3 Dion heeft helemaal gelijk met copyright en de andere dingen die hij aanstipt.

4 Foto's (of video's) zonder toestemming ergens anders plaatsen is een inbreuk op het copyright van die personen.
- Dan ook nog eens plaatsen zonder de naam van de maker erbij te zetten is crimineel. (En je had ook van te voren via GEAS-web iedere fotograaf kunnen benaderen).

5 Als jouw kennissen zo graag foto's van Eelde willen zien, komen ze toch gewoon op GEAS-web kijken? Gratis registratie en je hebt bijna het hele forum tot je beschikking.

6
Het is een hobby he, Er zijn ergere dingen :doh:
- Oh ja...? Waar ligt dan de grens volgens jou? Geld stelen mag niet, foto's wel? Iemand doodslaan mag niet, invalide slaan wel?

Je hebt je excuus al aangeboden en die foto's verwijderd, dus daar heb je wel goed gehandeld. Netjes :thumbup:

Om verdere discussies te voorkomen, gaat er hier nu een slotje op. De zaak is tenslotte afgehandeld, maar dit topic kan nog wel leerzaam zijn! :angelic-green:
Ik ga nu echter die schreeuwtitel wel even aanpassen.
Locked